• חפשו אותנו גם ב:
כי גי
דיגיטלי
42
 
הצצה בספר
הוספה למועדפים
לשמירה במועדפים יש לבצע כניסה לאתר

מתאים לקריאה ב:

אפליקציית הליקון
קורא דיגיטלי קינדל
קורא דיגיטלי קינדל

כי גי

זה סיפור שמתחיל בעצם ברצח. כי מיד בשורות הפתיחה מדווח גִי, גיבורו של בֶּרדוגו, על גרימת טביעה בידיו הדוחפות: "אחרי שדחפתי את ברנר אל בור הסיד, וראיתי אותו שוקע ונעלם במהירות כל-כך מפתיעה, מיששתי בתוכי תחושה חדשה שלא הכרתי: בקרוב אתחיל להיות מישהו אחר". הוא הגיע לביקור ביישוב הולדתו – שעזב כבן שבע-עשרה, לפני כארבעים שנה – ובראשו תוכנית פגישות עם מי שהיו עדים לו בעבר הרחוק, במטרה לבדוק את האפשרות להיות חדש, לחזור להיות בן-המקום "כדי להיטמע ולא כדי להיבדל". ברנר, שמעולם לא עזב, הראה לו את השכונה החדשה הנבנית למען בני-המקום, ולעולם לא נדע אל נכון מדוע דחף אותו גִי אל בריכת הסיד, האם רק מפני שברנר היטה את האגן שלו ונראה כסימן-שאלה בעיני גִי המבקש להתקבל כאן בחזרה? אכן, אף שאת הביקור בן שבעת הימים מספר גִי פרט אחר פרט ברזולוציה חסרת-תקדים, מותירה עלילת הרומאן לתהיית הקוראים, ואולי גם לתהיית גִי עצמו, שורת פערים ענקיים. כל פגישותיו של גִי הולכות ומתפוגגות באופן מוזר, ודומה שהוא מנסה לשאוב מבני-שיחו הודאה באיזה דופי שמוטל בו. מה הם החטא או החריגוּת שהוא חושש שיתגלו? למה גִי מתחבא ומנסה להימנע מהיתקלויות לא-מתוכננות בתושבים? למה ברח מן היישוב בנערותו ולא הגיע אפילו להלוויות של אביו ושל אמו? במה חושדים בו מי שרודפים אותו?
לנוכח כל השרוי באפלה המסויטת, מוגשת לנו כמִשען החזית הנינוחה, המפורטת עד דק ובהומור, של המרחב המוחשי של היישוב, ושל התחושות הגופניות-נפשיות שהוא מעורר מרגע לרגע. חפצים, צורות, טקסטורות, ריחות, תאורות, צלילים, טמפרטורות, תנוחות ומגעים, שסוננו דרך פילטר רב-דמיון, מתערבבים בעלילות של חלקי הגוף שכמו יוצאים לעצמאות, ובניואנסים של התגובות הנפשיות. את כל אלה, בתוספת שברי זיכרונות-ילדות, מפליא גִי להפוך להתרחשות שוצפת. ומה שמצרף את הספר לשרשרת הלא-ארוכה של ספרים גדולים באמת של הספרות העברית לדורותיה הוא השפה שמרַתֵּךְ ברדוגו בשביל גיבורו לצורך עלילת התערותו במרחב המקומי – עברית חתרנית שליד-העברית, השוברת הצידה מן הדרך הראשית כמו גִי, הגוררת מן המופשט אל המָשִׁיש והמוחשי וההופכת תכונה ופעולה לְעֶצם: "מיששתי את פתיחותה של הדלת"; "קירבתי את צליל הצעדים מבחוץ אל עומק התרגשותי"... ה"הרפתקה עם מלים" המוצגת בספר זה מותירה אותנו פעורי-פה.

סמי ברדוגו

סמי ברדוגו

נולד ב 23 בפברואר 1970. גדל במזכרת בתיה להוריו יוצאי מרוקו, אח לשלושה. בגיל 13 נתייתם מאביו. חי בתל אביב. זכה בפרס הסיפור הקצר של "הארץ". הקובץ "ילדה שחורה" זכה בפרס לספרי ביכורים ב-1999 מטעם משרד המדע, התרבות והספורט ושובץ בתכנית לימודי הספרות של משרד החינוך. כמ-כן זכה בפרס היצירה הספרותית על-שם לוי אשכול לשנת תשס"ו ובפרס ניומן לשנת 2007. ספרו "יתומים" נבחר כמועמד לפרס מפעל הפיס לספרות יפה ע"ש פנחס ספיר לשנת 2008 וספרו "זה הדברים" לפרס ספיר לשנת 2011. מקור ותמונה: הלקיסקון לספרות

ספרים נוספים שיכולים לעניין אותך

ביקורות

אסתי אדיבי שושן 02-07-2017

לפני ארון הספרים

ב"כּי גי" עיצב ברדוגו מחדש את הסיפור היהודי המוכר המתאר את השיבה המאוחרת "למול ארון הספרים" ולעולם הילדות שננטש. ברדוגו מספר סיפור חשוב זה מזווית ראייתו המיוחדת במלים הנדירות והמיוחדות שגילה בילדותו, ואלה מאפשרות לו ליצור עדות ספרותית יחידה במינה על "ההתיישבות העתיקה" האחרת, זו שסיפורה מסופר כאן לראשונה.

הארץ ספרים

קרן דותן 16-07-2017

מילה באפלה

העברית של ברדוגו מתירה רסנים. היא מרשה לעצמה להיסחף אחרי הצלילים המענגים של הערבית־מרוקאית ושל הצרפתית ולסמן בתוך העברית עצמה שבילים־שבילים של דיאלקטים סמויים, של שפות דיבור משובשות (כל אחת מהדמויות מדברת עברית בצבע משלה), ללכת אחרי הגבוה והנמוך, להשתעשע בשעשועי צלילים, במשחקי מילים. גי מסכם זאת לעצמו: "אם תבוא ההרפתקה, היא תבוא רק במילים".

ישראל היום

מיה סלע 25-08-2017

"כי גי": ספרו החדש של סמי ברדוגו מוכיח שהוא סופר חד-פעמי

נדיר הדבר שקוראי העברית נתקלים בספרות כמו זו שכותב ברדוגו. מפני שמעטים קוראים את הספרות הגדולה מהעבר, ייתכן שהספרות של ברדוגו תהיה לא קלה לקריאה. אנחנו כבר רגילים כל כך ללחם ושעשועים, לשימוש הרשלני שאנחנו עצמנו עושים במלים ובמעשים. ברדוגו יודע "שיש ייסורים גדולים באותיות העבריות הקטנות". בשביל ספרות כמו זאת צריך לכוון מחדש את התדרים.

הארץ ספרים

פרטים אודות הספר