• חפשו אותנו גם ב:
סוס אחד נכנס לבר
דיגיטלי
42
 
הצצה בספר
הוספה למועדפים
לשמירה במועדפים יש לבצע כניסה לאתר

מתאים לקריאה ב:

אפליקציית הליקון
קורא דיגיטלי קינדל
קורא דיגיטלי קינדל

סוס אחד נכנס לבר

הופעת סטֶנדאַפּ במרתף בנתניה הולכת ומשתבשת, מתפוררת לעיני הקהל. בין אם הערב נשמט מידיו של הסטֶנדאַפִּיסט, ובין אם תוכנן מראש להיות כזה – הקהל שבא לבלות ולצחוק נדהם לקבל הופעה מסוג אחר לגמרי. האנשים היו קמים ועוזבים, או מורידים את אמן־הסטנדאפ הוותיק מן הבמה בשריקות בוז, אלמלא נמשכו כבחבלי קסם להציץ לגיהינום של אחר.

הסטנדאפיסט דוֹבָלה גִ'י, הפכפך מרתיע ומקסים, חושף בערב הזה את השריטה של חייו – הבחירה המבעיתה והגורלית שנאלץ לעשות בין שתי נפשות קרובות.

זהו ספר סוחף, כתוב בתנופה ובגַעַש, על בגידות באהבה ובחברוּת, על אשמות שמבקשות גזר־דין. האמן נקרע בו בין חובתו לקהלו לבין חובתו לעצמו. לכן מתנהל הספר על קו הגבול המרוסק בין יסודות ומצבי־רוח ורגשות לא־מתיישבים. בדיחות מפולפלות מפלחות את האפיזודות הכי מעוררות חמלה, הזדהות ועצב. הבעות פנים מנוגדות חוצות זו את זו במעופן.

גרוסמן מגיע בספר זה לשיא חדש של כתיבה מופלאה, מלאת מתח ורגש עז, מלהיבה בהמצאותיה ובמורכבות שלה, וגם בתפירה העילית של פרטיה והסתעפויותיה.

דויד גרוסמן

דויד גרוסמן

דויד גרוסמן נולד בירושלים ב- 1954. למד פילוסופיה ותיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים, עבד ב"קול ישראל" ככתב, שחקן תסכיתים והיה בין מגישי התכנית "חתול בשק", שבה שודר לראשונה ספרו "דו קרב" כתסכית רדיו. גרוסמן נמנה עם הסופרים הבולטים בישראל מאז שנות השמונים של המאה העשרים. גרוסמן כותב לילדים, לבני נוער ולמבוגרים. יצירתו מתאפיינת ברגישות פסיכולוגית וחברתית עמוקה, ולעתים בכתיבה חדשנית המערבת מבנים מציאותיים ופנטסטיים. ספריו תורגמו לשפות רבות ופורסמו ברחבי העולם. בשנת 1984 זכה בפרס ראש הממשלה ליצירה. בתשע"ב זכה בפרס ברנר על ספרו "נופל מחוץ לזמן". מקור: לקסיקון הספרות העברית החדשה צילום: מקור ווקיפדיה

ספרים נוספים שיכולים לעניין אותך

ביקורות

יוני ליבנה - 7 לילות, ידיעות אחרונות 05-08-2014

ראיון עם דויד גרוסמן

"למזלי", הוא אומר, "הכתיבה מאפשרת לי אפילו בזמנים הכי קשים שיש – להמשיך ולהיות. לפעול נגד כוח הכובד של דבר שבאופן אחר היה ודאי גובר עליי. "כשכתבתי את הספרים הקודמים שלי, 'אישה בורחת מבשורה' ו'נופל מחוץ לזמן', עניינה אותי החידה הגדולה של החיים – מה שקורה מעבר להם. אף אחד לא יכול להבין מה קורה אחרי המוות, אבל יש דרך אחת, שהיא הדרך היחידה שאני מכיר כאדם חילוני, לא מאמין, לגרד קצת את הכיסוי ההרמטי הזה של 'שם', של מה שקורה מעבר – וזאת הדרך של האמנות. ושל כתיבה בפרט. בסופו של דבר, הספרות שאני אוהב לקרוא, ואני מקווה שלפעמים גם זאת שאני כותב, היא הספרות שמתרחשת בשני המקומות האלה – בבלתי נמנעות של הכתיבה, ובמגע הזה שלנו עם המוות".

קישור למקור

אסתי אדיבי-שושן - הארץ 05-09-2014

משל הסטנדאפ של דויד גרוסמן

רומאן זה עוסק, בין שאר נושאיו, ביחסים ביו האמן לקהלו במדינת ישראל העכשווית. ההוויה הישראלית, על ילדיה ובוגריה, שלתוכה אמור להיכתב ולהתקבל סיפורו האישי הכמוס של האמן, היא הוויה עדרית, חסרת פנים ושמות, גסת רוח הדורשת את פורקנה המיידי בהלצות גסות ואלימות. למרות זאת, האמן כפוי לספר את סיפורו, וכדי להשמיעו ולהעבירו לקהלו עליו להיות נחוש ברצונו זה בעל נכונות לחשיפה עצמית ובעל יכולות כריזמטיות עולות על גדותיהן. הקהל קצר הרוח, המשתוקק להגיע לסיפוקו במהירות שיא, אינו נאמן לאמן, ובכל סטייה של האמן מסיפוק תאוות ההצחקה, הוא עוזב אותו והולך לדרכו, ורק נאמנים בודדים מלווים אותו לאורך כל יצירתו.

קישור למקור

נורית גרץ 16-10-2014

וואלה תרבות

בשלבים הללו של הסיפור, כשהאולם כבר כמעט התרוקן, מסתבר שהספר הזה לא היה ספר על רוע, גזענות ואלימות. זה היה ספר על תגלית גדולה והיא שהבן אדם, בן האנוש, קיים גם בתוך האלימות והרוע ואפשר להביט בו ולראות אותו, ואם הוא כבר התרחק וגם אם מת אפשר לחזור ולדמיין אותו ולגלות אותו מחדש. זה מה שלומדים גיבורי הספר הזה, וזה מה שמלמדת כל ספרות גדולה וזה אומר שלא בהופעת סטנדאפ ביליתי שלוש שעות של קריאה אלא בתוך ספרות כזאת.

קישור למקור

עמרי הרצוג- הארץ 27-10-2014

סוס אחד נכנס לבר
: רומן מסעיר ונועז של דויד גרוסמן

ספרו החדש של דויד גרוסמן מתנהל על קו מתח גבוה, מופעל על ידי אנרגיה תזזיתית ומהפנטת שכמעט ואין־לשאתה. תחושה נמשכת של תדהמה מלווה את הקריאה בו, והיא נוגעת להעזה של גרוסמן וגם לחדשנות שלו כמספר: הרומן כולו מתנהל בתוך מועדון, שבו מתרחש מופע סטנד־אפ, שהקורא מאזין לו וצופה בו. אני משתמש במלה "צופה", משום שהממד החזותי של המופע - רגעי הסלפסטיק והתקריבים המילוליים על פניו וגופו של הקומיקאי - הם מוחשיים להפליא. "סוס אחד נכנס לבר" מתרחש באתר אחד, מציג גיבור מרכזי אחד ונמשך לאורכו של ערב אחד, אך אין זו דרמה קאמרית צנועה או מהוסה. היא מאכלסת רכבת הרים רגשית בעבור גיבוריה וקוראיה, שמיטלטלים איתה קצרי נשימה, ובהדרגה גם מבוהלים.

קישור למקור

עמרי הרצוג 28-12-2014

הספרים הטובים של 2014, הארץ

ספרו החדש של דויד גרוסמן מתנהל על קו מתח גבוה, מופעל על ידי אנרגיה תזזיתית ומהפנטת שכמעט ואין־לשאתה. תחושה נמשכת של תדהמה מלווה את הקריאה בו, והיא נוגעת להעזה של גרוסמן וגם לחדשנות שלו כמספר: הרומן כולו מתנהל בתוך מועדון, שבו מתרחש מופע סטנד־אפ, שהקורא מאזין לו וצופה בו. אני משתמש במלה "צופה", משום שהממד החזותי של המופע - רגעי הסלפסטיק והתקריבים המילוליים על פניו וגופו של הקומיקאי - הם מוחשיים להפליא. "סוס אחד נכנס לבר" מתרחש באתר אחד, מציג גיבור מרכזי אחד ונמשך לאורכו של ערב אחד, אך אין זו דרמה קאמרית צנועה או מהוסה. היא מאכלסת רכבת הרים רגשית בעבור גיבוריה וקוראיה, שמיטלטלים איתה קצרי נשימה, ובהדרגה גם מבוהלים.

קישור למקור

פרטים אודות הספר